Wikipedia:
Cztery Szlachetne Prawdy
Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya) - "Narodziny są cierpieniem, starzenie się jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem. Smutek, lament, ból, zgryzota i rozpacz są cierpieniem. Towarzystwo nielubianych jest cierpieniem, rozłąka z ukochanymi jest cierpieniem. Niemoc uzyskania tego co się chce jest cierpieniem.
Pokrótce – pięć skupisk istnienia związanych z przywiązaniem jest cierpieniem."Podstawowe założenia buddyzmu wyłożone są w Czterech Szlachetnych Prawdach (pāli. cattāri ariya saccāni; sanskr. catvāry ārya satyāni), sformułowanych przez Buddę Śakjamuniego podczas pierwszego kazania w Parku Gazeli, w Sarnath. Cztery Szlachetne Prawdy są akceptowane bez zastrzeżeń przez wszystkie tradycje buddyjskie. Są to:
Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya) - "Narodziny są cierpieniem, starzenie się jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem. Smutek, lament, ból, zgryzota i rozpacz są cierpieniem. Towarzystwo nielubianych jest cierpieniem, rozłąka z ukochanymi jest cierpieniem. Niemoc uzyskania tego co się chce jest cierpieniem Pokrótce – pięć skupisk istnienia związanych z przywiązaniem jest cierpieniem
Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; sanskr. arya samudaya satya) – przyczyną cierpienia jest pragnienie.
Trzecia Szlachetna Prawda o Ustaniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya) – ustanie cierpienia to całkowite zaniknięcie i ustanie, wyrzeczenie się, zaniechanie, wyzwolenie, puszczenie pragnienia.
Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce Prowadzącej do Ustania Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gāmini paṭipadā ariya sacca; sanskr. arya mārga satya) – drogą do ustania cierpienia jestSzlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka – właściwy pogląd, właściwe postanowienie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy żywot, właściwe dążenie, właściwe skupienie, właściwa medytacja.
..................................................................................................................................
A wiec: Dharma -moje rozumienie tego slowa - wszystko co nas otacza, dotyka, odpycha, przyciaga,, nasza codzienna sciezka, od ktorej nigdy nie jestesmy odlaczeni, a ktora staje sie "pozywieniem" - trescia dla zmyslow i ciala. Laczy sie to z wewnetrzna dyscyplina otwartosci na kazdy aspekt zycia i uwaznosci, bez oceniania dobre czy zle, lecz doswiadczania Zycia nie rozproszonym,prostym umyslem i swiadomym wyborem dzialania z calym bagazem skutkow naszego wyboru... Powracamy do "domu" ktorym jest zjednoczeniem z istnieniem / Tworca - Ojcem/ - Jednoscia , burzac mury nieuwaznosci, blednych projekcji i koncepcji na Rzeczywistosc.. Drog jest wiele, ale Prawda Jest Jedna. Serce.
Milego dnia!
...u nas to jest rozważanie drogi krzyżowej Chrystusa w odniesieniu do chwili obecnej... jest potrzebne, żeby nie oddalić się od życia, takiego jakim ono jest. Ale Ty przecież to wiesz :) Dobrego dnia!
OdpowiedzUsuńkontemplacja.. w chrzescijanstwie jest odpowiednikiem medytacji. Nie polega na rozmyslaniu, ale by pozostac uwaznym w kazdej chwili. Kotwica dla pozostania w punkcie "teraz" jest oddech, jego obserwacja. Przed przystapieniem do medytacji prosi sie o ochrone Swietych.. Moze byc nim Jezus, Maryja, albo inny Patron... W buddyzmie szuka sie schronienia u Buddy, jego nauki - Dharmy i Sanghi - ludzi oswieconych i tych ktorzy podazaja sciezka ku wyzwoleniu z okowow smierci i cierpienia.
OdpowiedzUsuńDobrego wieczoru!
..z okowów śmierci i cierpienia.. daj Boże! :) wyzwolonymi być! Amen.
OdpowiedzUsuń