czwartek, 5 lutego 2009

PETRA


Bibla Tysiaclecia:

17. Na to Jezus mu rzekł: Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie.

18. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą.

19. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie.


W oryginale greckiego zapisu:

DE LEGO (a ja mowie)
KAGO SOI (tez do ciebie)
Co sie tlumaczy : A ja ci mowie (w sensie nadal mowie do ciebie)
HOTI SU EI PETROS (ze ty jestes Petros)
KAI EPI TAYTE TE PETRA (i na tej skale )
OIKODOMEO MOU EKKLESIA (zbuduje moj kosciol)

Wyjasnienia pelniejsze kluczowych slow:

PETRA:

ma cztery znaczenia w grece, wszystkie sa na jeden temat:

1) skala, moze tez dotyczyc spraw zwiazanych z gorami
1a) kamien wegielny, moze tez dotyczyc gruntow kamienistych
1b) duzy kamien
1c) meteforycznie: mezczyzna silny jak skala, sila tego mezczyzny jest duchowa, w sensie ze jego duch jest na solidnym fundamencie, to niedotyczy silaczy, ktorzy sa silni sila miesni.

1 komentarz: