środa, 3 marca 2010

Oda do rozpaczy

Bronisław Chromy
Człowiek i ciężar, 1973
brąz, granit 67cm


Biedna rozpaczy
uczciwy potworze
strasznie ci tu dokuczają
moraliści podstawiają nogę
asceci kopią
święci uciekają jak od jasnej cholery
lekarze przepisują proszki żebyś sobie poszła
nazywają cię grzechem
a przecież bez ciebie
byłbym stale uśmiechnięty jak prosię w deszcz
wpadałbym w cielęcy zachwyt
nieludzki
okropny jak sztuka bez człowieka
niedorosły przed śmiercią
sam obok siebie

Jan Twardowski

12 komentarzy:

  1. nie martw się Jasiu
    nie martw się Joasiu
    pomożemy sobie
    uniesiemy swoje grzechy
    uniesiemy swą rozpacz
    heeeeen
    w niebyt
    tylko.....
    jeszcze trochę lęków
    jeszcze trochę śnie-gu
    do odgarnięcia
    od siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. uniesiemy swoje grzechy
    no ładna mi pociecha
    czy Chrystus umarł na darmo
    skoro sama chcesz ponieś
    mi czas przez palce przecieka
    zapytam i o to stoję
    skoro Chrystus umarł darmo
    kto poniesie moje? :(

    OdpowiedzUsuń
  3. kto poniesie moje..
    idac we dwoje
    cichnac z muzyka
    poruszymy skaly
    by sie chwialy
    szumiac nieskonczenie
    w niebo wstapienie

    OdpowiedzUsuń
  4. poniesiemy wzaje(mnie?)-troje :)
    wzaje-miliardo-nasze
    a może
    uciszymy ocean i morze?
    a może
    nie damy odejść Ziemi
    w przestworze?
    może-my?

    OdpowiedzUsuń
  5. a po drugie i na prawdę istotne - kto Ci wmówił Piotruś, że Chrystus umarł.. a jeśli odszedł na chwilkę, by wrócić, to.. jakież to rozstanie?
    nie widziałam Cię już tak długo, że można by było się rozpaczą udławić ;) ale brzmisz :))
    i dlatego nijak Cię zapomnieć, nijak odpuścić sobie lub na boczny tor odstawić :b
    ble, ble ;D

    OdpowiedzUsuń
  6. ależ Irenko Jezus umarł na krzyżu naprawdę!.Czytaj Drogę Krzyżową,i interpretacje Świętych Pańskich do Tajemnic Bolesnych.Jezus wiedział w Ogrójcu że napiszesz,że możesz z poczuciem winy za popełniony grzech żyć.Skutki grzechu są jednak fatalne!,gdyby ich Bóg Ci nie wybaczył,zobaczyłabyś efekt domina!!!.Wyobraź sobie że teraz każdy tak pomyślał! - skutek - wymiarze fizycznym wojna światowa!.
    Czym innym jest cyt:
    "ciężary jedni drugich noście"
    ale ciężary to nie grzechy!,tu raczej chodzi o nakarm głodnego,lub napój pragnącego,odziej nagiego itd.
    to by było na tyle :)
    dobranoc Anioły! :*

    OdpowiedzUsuń
  7. ps.Zmartwychwstanie
    umarł człowiek powstał Bóg!

    OdpowiedzUsuń
  8. a co by było, jeśli nie byłoby człowieka?
    .......................................
    a co będzie, jeśli zabraknie człowieka?
    .......................................
    wiem nawet Pietia, co odpowiesz
    Bóg sam wystarczy sobie..
    pewnie tak.. nawet na pewno!
    tylko, że na co w takim razie jestem mu potrzebna???
    chyba po to, by słyszeć po nocach moje wysmagane:
    Kocham Cię Panie..
    by słyszeć rano pełne nadziei:
    Prowadź mnie Panie..
    by słyszeć tuż przed snem:
    Dziękuję..

    Boże, jak ja Ci współczuję
    jesteś taki samotny
    bardziej niż każdy z nas..

    Obudź się Panie!
    tak jak my mamy zapomnieć to
    co Ty nam zapomniałeś..
    Pomóż sobie i nam i mi..
    przecież Ciebie to nic
    już nic, już nic
    nie kosztuje..
    przecież Ty już dawno Zmartwychwstałeś!

    a ja jeszcze śpię?
    jaki wstyd!, eh..

    OdpowiedzUsuń
  9. .. a teraz odpowiedź na Twoje myślenie Pio..
    "Jezus umarł na krzyżu naprawdę"
    - Tak!
    "czytaj interpretację... itd"
    - OK! mogę poczytać - ale czy ja nie mam serca przed rozumem? i na odwrót?..
    - "Jezus wiedział w Ogrójcu" o mnie wszystko od gorzkiego dzieciństwa? i dziecku nie pomógł niewinnemu?? oł noł.. uśnione wszystko albo zamglone w dogmatach.. a może karma?
    - "gdyby ich Bóg ci nie wybaczył" .. efekt domina mówisz Pietia? a co ja takiego złego zrobiłam, żeby mi Bóg nie odpuścił.. jakiż niemiłosierny musiał by być - a nie jest! EFEKT DOMINA tworzą złe myśli, uczucia, zło w nas - tak długo trwa, jak długo mu na to pozwalamy.. a ja już dawno powiedziałam, że nie :) i już :))
    - "ciężary jedni drugich noście" - to dla mnie i dla Ciebie jest jednoznaczne.. czasem buntuję się i w tym buncie jest cały mój grzech.. ale i świętość, eh

    na prawdę dobranoc

    OdpowiedzUsuń
  10. "co ja takiego złego zrobiłam"
    no dobre pytanie,ja sobie je też czasem zadaję.
    "dlaczego Bóg stworzył człowieka"
    tak niedoskonałym jakim jest,a dlaczego Ty chciałaś mieć (lub chcesz mieć)dzieci,przecież z góry już wiesz że rodzą się niedoskonałe (choć nie niewinne,bez grzechu!)?

    OdpowiedzUsuń
  11. ..mówisz, że to wszystko
    do kochania Piotr
    i tu się z Tobą zgadzam :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak! do kochania!:*

    OdpowiedzUsuń