wtorek, 21 września 2010

ksztalt piekna


Zawsze ilekroc oglada sie martwe juz swiatynie, palace miasta, rodzi sie pytanie o los ich budowniczych. O ich bol polamane kregoslupy, oczy wybite odpryskami kamieni, reumatyzm. O ich nieszczesne zycie. Ich cierpienie.
I wtedy rodzi sie pytanie nastepne - czy te cuda moglyby powstac bez owego cierpienia? Bez bata dozorcy? Bez strachu, ktory jest w niewolniku? Bez pychy, ktora jest u wladcy? Slowem, czy wielkiej sztuki przeszlosci nie stworzylo to, co jest w czlowieku negatywne i zle? Ale jednoczesnie czy nie stworzylo jej przekonanie ze to co w nim negatywne i slabe moze byc przezwyciezone tylko przez piekno, tylko przez wysilek i wole jego tworzenia? I ze jedno co sie nigdy nie zmienia to jest ksztalt piekna ?
I zyjaca w nas jego potrzeba?


cytat: Podroze z Herodotem - Ryszard Kapuscinski

5 komentarzy:

  1. ..czy te cuda mogłyby powstać bez owego cierpienia?..

    Bez onego czegoś, cierpieniem zwanego mogłoby powstać o wiele więcej cudów architektonicznych, niż tylko uznanych siedem.. właśnie powstaje (bagatela - od jakichś 2 tys lat z kawałkiem) uznawanie cudem wszystkiego powszedniego :) a tak wielu tego nie przyjmuje..
    Poza tym - nadinterpretacja jest gorsza od faszyzmu.. bo nie wiemy, jak wielu ludzi w swoim niewolnictwie było normalnie szczęśliwymi, ofiarując pot czoła Bogu, a rodzinie lub rozrywkom, albo przemyśleniom czas wolny od przymusu.. tak mało wiemy, tak dużo wmawiamy sobie i bliźniemu.. prawda moja niegdysiejsza przyjaciółko ;) a Ty wciąż tak się przejmujesz moim brzusiem ukochanym, jak nie przymierzając sobą.. a mi to rybka :D
    to taka tam dywagacja do naszego wczorajszego spotkania. A poza tym..
    Wczoraj było piękne, otworzyły się nam gardełka do współbrzmienia.. i noc była lekka, przerwanie dospana, dająca odpoczynek i nową nadzieję..na dziś.. ono też było piękne - jedyne.. jest!

    OdpowiedzUsuń
  2. ak wielu ludzi w swoim niewolnictwie było normalnie szczęśliwymi...

    Wolnosci!!
    ..dodaj mi skrzydla i uchron od ignorancji.
    Nie jestem ptakiem chwalacym zlota klatke niewiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  3. zauważ - oni nie znali innej rzeczywistości..
    może byli szczęśliwi w tym, co znali?..
    może nie trzeba uszczęśliwiać na siłę?..
    może wystarczy niektórym dostrzec
    że lepsza złota klatka
    niż to
    czego nie da się pojąć
    uszanuj to może
    joaś
    ja szanuję..
    i nie wkurzaj się, bo zaraz podniosę Ci adrenalinkę i Cie zaproszę :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. ....Zwierzę, co trwać nie zdoła zbyt długo na świecie,
    Bo wszystko wokół tchnieniem zatruwa i gasi,
    Lecz gdy ty białą dłonią głaszczesz je po grzbiecie,
    Ono, mrucząc, do stóp twych korzy się i łasi...

    (Lesmian)

    OdpowiedzUsuń
  5. człowiek, co dzięki miłości
    trwać tak długo zdoła
    jak zechcesz - jak zechce!
    jak zechce - jak zechcesz!
    słyszysz? - słyszę!
    widzisz? - widzę!
    tak? - tak-tak!
    żeby nie było wątpliwości
    przy Tobie Jestem
    jestem spokojna
    jak wtedy w niebieskim
    przy Tobie Jestem
    jestem szczęśliwa
    kiedy mówimy cokolwiek
    cokolwiek do siebie
    wprost..
    słowem, myślą
    sercem
    jestem.

    OdpowiedzUsuń